Anticyclisch ondernemen

Korte termijn denken is een typisch verschijnsel in economisch moeilijke tijden. Juist nu merk je dat onzekerheid de boventoon voert. De besluitvorming is traag en door een verlammende angst worden budgetten gereduceerd en organisaties aangepast. De bedoeling van besparing en reductie is dat kosten aansluiten op de inkomsten en er uiteindelijk weer winst wordt gemaakt of een reserve wordt gecreëerd. Financiers en aandeelhouders blij zou je denken?

Helaas is dit succes van korte duur. Als de conjunctuur weer aantrekt, is merkbaar dat de organisatie achterloopt. Door de vaak rigoureuze besparingen, is er schade ontstaan.
Niet alleen de omzet maar ook het imago en de reputatie van de organisatie zijn achterop geraakt. Uiteindelijk loopt de organisatie een groot risico marktaandeel te hebben verloren omdat de concurrent slimmer is geweest.

Organisaties die nu geforceerd in kosten snijden komen op de lange termijn in de problemen. De concurrent heeft niet stilgezeten en wel geïnvesteerd in nieuwe vormen van technologie en marketing. Juist nu is het belangrijk dat u een voorsprong opbouwt door slim in te spelen met uw marketingbudget. Juist nu zorgt u ervoor dat u uw product of organisatie promoot. Juist nu trekt u meer bezoekers naar uw website door het inzetten van nieuwe marketingvormen. Door o.a. slim om te gaan met social media en zoekmachinemarketing helpen wij u juist kosten te besparen maar uw reputatie en imago te verbeteren.

De les bij een neergaande conjunctuur is dat de toekomstige winnaar in de markt juist nu weet te investeren. Heren en dames beleidsbepalers, heb het lef om anticyclisch te ondernemen.