Stealth marketing ontrafeld

Stealth marketing is misschien wel één van de extreemste vormen van je boodschap overbrengen richting de consument vergeleken met alle andere vormen van communicatie. Bij stealth marketing is de consument namelijk niet op de hoogte dat hij of zij met een reclame-uiting wordt geconfronteerd. Stealth marketing wordt ook wel omschreven als marketing dat niet gelijk gezien wordt als marketing. Je moet het instrument echter niet verwarren met guerilla marketing, waarbij de promotionele activiteiten ook ‘onopgemerkt’ voorbij de doelgroep gaan. Wat dat betreft heeft het wel vele overeenkomsten met guerilla marketing. Het grote verschil is echter dat bij guerilla marketing, in sommige gevallen, het wel bekend is dat er een bedrijf achter de boodschap zit.

Stealth marketing wordt vaak uitgevoerd op een persoonlijk niveau. Het doel van deze ‘undercovercampagnes’ is het genereren van ‘buzz’ (mond-tot-mond reclame) in de markt. Het succes van stealth marketing hangt erg af van het vertrouwen van de consument. Een goed doordachte campagne is dan ook uiterst belangrijk.

Stealth marketing is vergeleken met alle andere vormen van communicatie misschien wel de enige die het grootste risico met zich mee draagt. Immers, mocht een stealthcampage doorgeprikt worden door de consument, kan dit leiden tot een backlash, ofwel een negatieve buzz onder de doelgroep.