Widgetmarketing, wat is dat?

Tegenwoordig heb je zoveel nieuwe vormen van internetmarketing dat het moeilijk is om alle trends te kunnen volgen. Widgetmarketing is nou zo’n trend. Maar wat is widgetmarketing nou eigenlijk?

Widget, wat in het engels letterlijk ‘dingetje’ betekent, is een eenvoudig grafisch object met een veelgebruikte functie. Voorbeelden zijn een kalender of een nieuwsfeedlezer. Widgets worden ook wel gadgets genoemd. Widgets zijn erg populair op sociale netwerksites als Hyves of Facebook. Facebook kent al meer dan 7.000 van deze verschillende applicaties en ook op Hyves zijn er steeds meer van te vinden. Zo heeft bijvoorbeeld de ‘slide’-widget van Slide.com maar liefst 117 miljoen gebruikers over de hele wereld. Belangrijk in het gebruik van een widget is dat deze vooral eenvoudig moet zijn, ofwel makkelijk te gebruiken.

Nu we weten wat een widget is, moeten we ook weten waarvoor je zo’n widget het beste in kan zetten. Even kort door de bocht lenen widgets zich uitstekend voor merkherkenning. De meeste widgets worden dan ook ingezet als merkondersteuning. Door een meerwaarde te geven aan het sociale netwerk, of de gebruiker ervan, worden widgets meestal erg snel onder de populatie verspreid. Een widget is dan ook ideaal om je merk of product hoog in het hoofd van de consument te houden (top-of-mind awareness).